Tospråklig fagopplæring i matematikk for 9. trinn på norsk, ukrainsk, russisk, polsk, somali og arabisk.
Minoritetsspråklige elever kan nå lære matematikk med støtte i eget morsmål.
Matematikk 9 - tospråklig lar elevene bytte mellom norsk og ytterligere fem språk - ukrainsk, russisk, polsk, somali og arabisk, i ett og samme læremiddel.
Slik lærer elevene matematikk, norske ord og fagbegreper. Språktilpasningen gjør at norske og minoritetsspråklige elever enkelt kan lære, samarbeide, utforske og løse oppgaver sammen.
Dette gjør inkluderingen enklere og styrker elevenes språkinnlæring.
Elevene veksler mellom språkene ved å trykke på flagg, og lærer matematikk og norsk i det samme læremiddelet som resten av klassen benytter.
Fagtekster i Matematikk 9 - tospråklig er oversatt av morsmålsoversettere. Filmer er oversatt og lest inn med KI.
Matematikk 9 - tospråklig er et heldigitalt, interaktivt læremiddel. Det består av korte fagtekster, læringsfilmer og hundrevis av selvrettende interaktive oppgaver.
Utviklingen er støttet av Utdanningsdirektoratet.
Er du interessert? Fyll ut dette skjema eller ta kontakt på kunnskap@kunnskap.no for kjøp eller utprøving.
\n \n \n \n utforske,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne regne,\n \n \n \n \n \n GF4,\n \n \n \n \n \n B,\n \n \n \n \n \n (B),\n \n \n \n \n \n abstraksjon og generalisering,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne lese,\n \n \n \n \n \n GF3,\n \n \n \n \n \n abstraksjon,\n \n \n \n \n \n generalisering,\n \n \n \n \n \n KE16,\n \n \n \n \n \n digitale ferdigheter,\n \n \n \n \n \n GF5,\n \n \n \n \n \n beskrive,\n \n \n \n \n \n A,\n \n \n \n \n \n (A),\n \n \n \n \n \n demokrati og medborgerskap,\n \n \n \n \n \n TT2,\n \n \n \n \n \n presentere,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne skrive,\n \n \n \n \n \n GF2,\n \n \n \n \n \n utforske egenskapene ved ulike polygon og forklare begrepene formlikhet og kongruens,\n \n \n \n \n \n KM239,\n \n \n \n \n \n utforsking og probleml\xc3\xb8sing,\n \n \n \n \n \n utforsking,\n \n \n \n \n \n KE12,\n \n \n \n \n \n KM241,\n \n \n \n \n \n data,\n \n \n \n \n \n argumentere,\n \n \n \n \n \n representasjon og kommunikasjon,\n \n \n \n \n \n representasjon,\n \n \n \n \n \n kommunikasjon,\n \n \n \n \n \n (C),\n \n \n \n \n \n diagram,\n \n \n \n \n \n terning,\n \n \n \n \n \n stolpediagram,\n \n \n \n \n \n finne,\n \n \n \n \n \n KE15,\n \n \n \n \n \n C,\n \n \n \n \n \n utforske og argumentere for formler for areal og volum av tredimensjonale figurer,\n \n \n \n \n \n probleml\xc3\xb8sing,\n \n \n \n \n \n KM237,\n \n \n \n \n \n statistikk,\n \n \n \n \n \n finne og diskutere sentralm\xc3\xa5l og spredningsm\xc3\xa5l i reelle datasett,\n \n \n \n \n \n modellering og anvendelser,\n \n \n \n \n \n diskutere,\n \n \n \n \n \n modellering,\n \n \n \n \n \n anvendelser,\n \n \n \n \n \n KM234,\n \n \n \n \n \n demokrati,\n \n \n \n \n \n medborgerskap,\n \n \n \n \n \n KE13,\n \n \n \n \n \n trekant,\n \n \n \n \n \n tegning,\n \n \n \n \n \n utforske og argumentere for hvordan framstillinger av tall og data kan brukes for \xc3\xa5 fremme ulike synspunkt,\n \n \n \n \n \n KM243,\n \n \n \n \n \n areal,\n \n \n \n \n \n gjennomsnitt,\n \n \n \n \n \n terninger,\n \n \n \n \n \n tid,\n \n \n \n \n \n salg,\n \n \n \n \n \n unders\xc3\xb8kelse,\n \n \n \n \n \n utforsk,\n \n \n \n \n \n graf,\n \n \n \n \n \n formel,\n \n \n \n \n \n forklare og presentere strukturer og utvikling i geometriske m\xc3\xb8nster og i tallm\xc3\xb8nster,\n \n \n \n \n \n typetall,\n \n \n \n \n \n median,\n \n \n \n \n \n tabell,\n \n \n \n \n \n sannsynlighet,\n \n \n \n \n \n tall,\n \n \n \n \n \n beskrive forklare og presentere strukturer og utvikling i geometriske m\xc3\xb8nster og i tallm\xc3\xb8nster,\n \n \n \n \n \n sammenligne,\n \n \n \n \n \n resultat,\n \n \n \n \n \n sirkel,\n \n \n \n \n \n side,\n \n \n \n \n \n h\xc3\xb8yde,\n \n \n \n \n \n forklare,\n \n \n \n \n \n volum,\n \n \n \n \n \n overflate,\n \n \n \n \n \n resonnering og argumentasjon,\n \n \n \n \n \n KE14,\n \n \n \n \n \n h\xc3\xa5ndtering,\n \n \n \n \n \n hendelse,\n \n \n \n \n \n tilfeldig,\n \n \n \n \n \n samle,\n \n \n \n \n \n sp\xc3\xb8rreskjema,\n \n \n \n \n \n stolpe,\n \n \n \n \n \n radius,\n \n \n \n \n \n arealet,\n \n \n \n \n \n beregne,\n \n \n \n \n \n rektangel,\n \n \n \n \n \n figur,\n \n \n \n \n \n eksperiment,\n \n \n \n \n \n rullende,\n \n \n \n \n \n beregne og vurdere sannsynlighet i statistikk og spill,\n \n \n \n \n \n vurdere,\n \n \n \n \n \n KM233,\n \n \n \n \n \n parallellogram,\n \n \n \n \n \n mangekant,\n \n \n \n \n \n algebra,\n \n \n \n \n \n tallf\xc3\xb8lge,\n \n \n \n \n \n symmetri,\n \n \n \n \n \n rotasjon,\n \n \n \n \n \n antall,\n \n \n \n \n \n innsamling,\n \n \n \n \n \n sammenligning,\n \n \n \n \n \n lesing,\n \n \n \n \n \n utvalg,\n \n \n \n \n \n tegn,\n \n \n \n \n \n mynt,\n \n \n \n \n \n variasjonsbredde,\n \n \n \n \n \n ikt,\n \n \n \n \n \n prosent,\n \n \n \n \n \n sektordiagram,\n \n \n \n \n \n linjediagram,\n \n \n \n \n \n vekt,\n \n \n \n \n \n resonnering,\n \n \n \n \n \n argumentasjon,\n \n \n \n \n \n tegne,\n \n \n \n \n \n form,\n \n \n \n \n \n beregnende,\n \n \n \n \n \n diameter,\n \n \n \n \n \n lengde,\n \n \n \n \n \n muntlige ferdigheter,\n \n \n \n \n \n GF1,\n \n \n \n \n \n liter,\n \n \n \n \n \n m\xc3\xa5lestokk,\n \n \n \n \n \n utforske og argumentere for hvordan det \xc3\xa5 endre forutsetninger i geometriske problemstillinger p\xc3\xa5virker l\xc3\xb8sninger,\n \n \n \n \n \n KM238,\n \n \n \n \n \n prismer,\n \n \n \n \n \n kjegler,\n \n \n \n \n \n kroner,\n \n \n \n \n \n utfall,\n \n \n \n \n \n ball,\n \n \n \n \n \n grunnflate,\n \n \n \n \n \n trapes,\n \n \n \n \n \n firkant,\n \n \n \n \n \n rekkef\xc3\xb8lge,\n \n \n \n \n \n nummer,\n \n \n \n \n \n simulere utfall i tilfeldige fors\xc3\xb8k og beregne sannsynlighet for at noe skal inntreffe,\n \n \n \n \n \n ved \xc3\xa5 bruke programmering,\n \n \n \n \n \n KM236,\n \n \n \n \n \n vinkel,\n \n \n \n \n \n navn,\n \n \n \n \n \n datasett,\n \n \n \n \n \n test,\n \n \n \n \n \n frekvens,\n \n \n \n \n \n kakediagram,\n \n \n \n \n \n innskrevet,\n \n \n \n \n \n senter,\n \n \n \n \n \n del,\n \n \n \n \n \n prisme,\n \n \n \n \n \n regne,\n \n \n \n \n \n forst\xc3\xb8rring,\n \n \n \n \n \n forholdstall,\n \n \n \n \n \n romfigurer,\n \n \n \n \n \n m\xc3\xb8nster,\n \n \n \n \n \n sylindre,\n \n \n \n \n \n sammensatte figurer,\n \n \n \n \n \n penger,\n \n \n \n \n \n hendelser,\n \n \n \n \n \n sannsynligheten for hendelsen,\n \n \n \n \n \n trekning,\n \n \n \n \n \n innvendige vinkler,\n \n \n \n \n \n utvendige vinkler,\n \n \n \n \n \n mulighet,\n \n \n \n \n \n transformasjon,\n \n \n \n \n \n refleksjon,\n \n \n \n \n \n uttrekk,\n \n \n \n \n \n planlegging,\n \n \n \n \n \n tabeller,\n \n \n \n \n \n lese,\n \n \n \n \n \n avbildninger,\n \n \n \n \n \n rekord,\n \n \n \n \n \n regneark,\n \n \n \n \n \n statistisk serie,\n \n \n \n \n \n kvalitative egenskaper,\n \n \n \n \n \n to,\n \n \n \n \n \n diagrammer,\n \n \n \n \n \n gjennomsnittlig,\n \n \n \n \n \n spredning,\n \n \n \n \n \n frekvenstabell,\n \n \n \n \n \n kron,\n \n \n \n \n \n kast,\n \n \n \n \n \n observasjon,\n \n \n \n \n \n kort,\n \n \n \n \n \n simulere,\n \n \n \n \n \n utforsking KE12,\n \n \n \n \n \n linjer,\n \n \n \n \n \n punkt,\n \n \n \n \n \n hyppigste,\n \n \n \n \n \n kardinalitet,\n \n \n \n \n \n tolkning,\n \n \n \n \n \n samlinger av data,\n \n \n \n \n \n diagrammet,\n \n \n \n \n \n misvisende,\n \n \n \n \n \n linjediagram representasjon,\n \n \n \n \n \n representerer,\n \n \n \n \n \n piktogram,\n \n \n \n \n \n identifisere,\n \n \n \n \n \n foto matematisk diagram lesing,\n \n \n \n \n \n misvisende tolking,\n \n \n \n \n \n lure skape,\n \n \n \n \n \n lage,\n \n \n \n \n \n representerer datalinjer,\n \n \n \n \n \n kakediagram informasjon og type,\n \n \n \n \n \n tid eksamen,\n \n \n \n \n \n ufullstendige,\n \n \n \n \n \n avstand,\n \n \n \n \n \n figurer,\n \n \n \n \n \n grafisk,\n \n \n \n \n \n sektor,\n \n \n \n \n \n presentasjon,\n \n \n \n \n \n grafen,\n \n \n \n \n \n punktdiagram,\n \n \n \n \n \n verdi,\n \n \n \n \n \n kalkulator,\n \n \n \n \n \n tolking,\n \n \n \n \n \n samsvarende,\n \n \n \n \n \n summen av vinklene,\n \n \n \n \n \n umulig,\n \n \n \n \n \n element\xc3\xa6r,\n \n \n \n \n \n kasting,\n \n \n \n \n omskrevet,\n \n \n \n formel kvadrat,\n \n \n \n radius omkrets,\n \n \n \n tallet pi,\n \n \n \n beregning beregning,\n \n \n \n ring,\n \n \n \n halvsirkel linje eksakt verdi,\n \n \n \n omkrets halvsirkel,\n \n \n \n delene,\n \n \n \n representasjoner,\n \n \n \n konstruksjon,\n \n \n \n plan,\n \n \n \n foran,\n \n \n \n bygg,\n \n \n \n klossebygg,\n \n \n \n metriske enheter for areal,\n \n \n \n metriske enheter,\n \n \n \n areal til ulike figurer,\n \n \n \n metriske enheter for volum,\n \n \n \n volum av terning,\n \n \n \n kubikkcentimeter,\n \n \n \n kubikkmeter,\n \n \n \n objekt,\n \n \n \n bilde,\n \n \n \n resonnere,\n \n \n \n tenke,\n \n \n \n geometrisk m\xc3\xb8nster,\n \n \n \n bretting,\n \n \n \n Prisme,\n \n \n \n rubiks kube,\n \n \n \n romfigur,\n \n \n \n plane figur,\n \n \n \n rette prismer i planet,\n \n \n \n tegne rette prismer i planet,\n \n \n \n diagram data diagram,\n \n \n \n inntekt,\n \n \n \n aritmetisk poeng,\n \n \n \n kaste terning,\n \n \n \n terninger sjakkturnering,\n \n \n \n spill mulig,\n \n \n \n tetraeder,\n \n \n \n gunstige oktaeder,\n \n \n \n dodekaeder,\n \n \n \n ikosaeder kort,\n \n \n \n sannsynlighet plukking,\n \n \n \n like sannsynlig,\n \n \n \n kortstokk rulett,\n \n \n \n felg,\n \n \n \n hendelse parene,\n \n \n \n mulige par,\n \n \n \n sandvolleyball trekke,\n \n \n \n uavgjort,\n \n \n \n sannsynlig nummer,\n \n \n \n regul\xc3\xa6r,\n \n \n \n polyeder,\n \n \n \n romfigurer solid,\n \n \n \n parallellogrammer,\n \n \n \n rette rett kube,\n \n \n \n kubes,\n \n \n \n terningr,\n \n \n \n 3-D form,\n \n \n \n arkitektur navn,\n \n \n \n trekantet firkantet rektangul\xc3\xa6rt femkantet sekskantet \xc3\xa5ttekantet sjukantet museum,\n \n \n \n icosikaitrigonal vanlige vanlig prisme beregnende,\n \n \n \n beregning,\n \n \n \n rombe sv\xc3\xb8mmebasseng,\n \n \n \n femkantede rektangel rar skulptur,\n \n \n \n overflateareal,\n \n \n \n netto,\n \n \n \n 2-D,\n \n \n \n dimensjon,\n \n \n \n oval,\n \n \n \n plane figurer,\n \n \n \n uttrykk,\n \n \n \n l\xc3\xa5n,\n \n \n \n investeringer,\n \n \n \n praktiske problemer distanse,\n \n \n \n tallf\xc3\xb8lge betaling,\n \n \n \n sparing,\n \n \n \n innskudd fast prosentandel,\n \n \n \n gjeld,\n \n \n \n fastrente,\n \n \n \n rente investering,\n \n \n \n kjegle,\n \n \n \n kjeglestump,\n \n \n \n kjeglesnitt trekant,\n \n \n \n rettvinklet estimere volumet arkimedes,\n \n \n \n forhold brette ut,\n \n \n \n overflate formel,\n \n \n \n kjegle kjeglestump,\n \n \n \n transversal,\n \n \n \n samsvarende vinkler,\n \n \n \n innvendige samsvarende vinkler,\n \n \n \n utvendige samsvarende vinkler,\n \n \n \n parallelle linjer,\n \n \n \n polyedre,\n \n \n \n sideflater,\n \n \n \n kanter,\n \n \n \n vinkelrette sideflater,\n \n \n \n parallelle sideflater,\n \n \n \n trekant prisme,\n \n \n \n regel,\n \n \n \n ledd ledd,\n \n \n \n i en formel,\n \n \n \n leddnummer leddnummer,\n \n \n \n manglende for avgjort orden,\n \n \n \n motsatt rekkef\xc3\xb8lge,\n \n \n \n gitt rekkef\xc3\xb8lge arrangere,\n \n \n \n arrangement,\n \n \n \n sted,\n \n \n \n betingelser,\n \n \n \n muligheter valg,\n \n \n \n plassere mulighetene mange tallf\xc3\xb8lger,\n \n \n \n speiling,\n \n \n \n halv omdreining,\n \n \n \n parallellforskyving,\n \n \n \n pr\xc3\xb8vetaking,\n \n \n \n erstatning,\n \n \n \n tilbakelegging uttrekk med tilbakelegging,\n \n \n \n tegning rullende,\n \n \n \n hendelsene,\n \n \n \n hendelse likt,\n \n \n \n mindre,\n \n \n \n mer,\n \n \n \n sannsynlig,\n \n \n \n like sannsynligheter,\n \n \n \n sannsynlige,\n \n \n \n bestemt umulig mest minst sannsynlige,\n \n \n \n sannsynligheter uten tombola,\n \n \n \n diagrammer oversikt,\n \n \n \n salg bil,\n \n \n \n lese sektordiagram,\n \n \n \n idrett,\n \n \n \n blodsukker beskrivelse,\n \n \n \n skihopp,\n \n \n \n beskrivelser,\n \n \n \n flagg rekkef\xc3\xb8lge,\n \n \n \n elv,\n \n \n \n elver,\n \n \n \n verdensrekord,\n \n \n \n verdensrekorder konklusjoner,\n \n \n \n speiling om en linje,\n \n \n \n speiling om et punkt,\n \n \n \n forskyvning,\n \n \n \n sammensatte avbildninger,\n \n \n \n frise m\xc3\xb8nstre,\n \n \n \n sentrum,\n \n \n \n korde,\n \n \n \n sirkelbue,\n \n \n \n innskrevet kvadrat i sirkel,\n \n \n \n \xc3\xa5ttekant,\n \n \n \n innskrive likesidet trekant i sirkel,\n \n \n \n konstruere figurer med sirkler,\n \n \n \n innskrevet sirkel,\n \n \n \n teorem,\n \n \n \n antagelse,\n \n \n \n delelig,\n \n \n \n divide,\n \n \n \n heltall,\n \n \n \n ligning,\n \n \n \n bevis sett,\n \n \n \n union,\n \n \n \n undergruppe,\n \n \n \n kardinal,\n \n \n \n drift,\n \n \n \n logikk eksempel,\n \n \n \n element,\n \n \n \n stol,\n \n \n \n bord,\n \n \n \n rom,\n \n \n \n Beatles,\n \n \n \n gate,\n \n \n \n lampe,\n \n \n \n kl\xc3\xa6r,\n \n \n \n kjole,\n \n \n \n eiendomsmegling,\n \n \n \n indikerer,\n \n \n \n positiv,\n \n \n \n odd,\n \n \n \n definere,\n \n \n \n konseptet med et oppregning,\n \n \n \n metode,\n \n \n \n numeration,\n \n \n \n telling metoden,\n \n \n \n definere sett beskrivende,\n \n \n \n naturlig tall,\n \n \n \n beskrivende eiendom Venn,\n \n \n \n Venn-diagram,\n \n \n \n forholdet,\n \n \n \n student,\n \n \n \n par positivt,\n \n \n \n reelt positivt undergruppe av som representerer union settet,\n \n \n \n b\xc3\xb8ker,\n \n \n \n b\xc3\xa6rbare,\n \n \n \n database,\n \n \n \n positive,\n \n \n \n sum,\n \n \n \n summen settene veikrysset,\n \n \n \n skj\xc3\xa6ringspunktet mellom settene,\n \n \n \n positive oddetall forskjell,\n \n \n \n forskjell p\xc3\xa5 element set,\n \n \n \n operasjoner resultat endelig,\n \n \n \n endelig mengde,\n \n \n \n universelt beregne,\n \n \n \n kardinal antall eiendommer,\n \n \n \n komplement,\n \n \n \n innvendige vinkler i en trekant,\n \n \n \n utvendige vinkler i en trekant,\n \n \n \n utvendige vinkler i en firkant,\n \n \n \n innvendige vinkler i en firkant,\n \n \n \n innvendige vinkler i en mangekant,\n \n \n \n vinkelben,\n \n \n \n utvendige vinkler i en mangekant,\n \n \n \n summen av utvendige vinkler,\n \n \n \n vinkler i trekanter,\n \n \n \n vinkler i firkanter,\n \n \n \n vinkler i mangekanter,\n \n \n \n m\xc3\xa5l,\n \n \n \n rett linje,\n \n \n \n str\xc3\xa5le,\n \n \n \n linjestykke,\n \n \n \n toppunkt,\n \n \n \n vinkelbein,\n \n \n \n likevinkel,\n \n \n \n full vinkel,\n \n \n \n rett vinkel,\n \n \n \n spissvinkel,\n \n \n \n stump vinkel,\n \n \n \n konveks vinkel,\n \n \n \n lagdelt,\n \n \n \n kvalitativ,\n \n \n \n kvantitativ tabell,\n \n \n \n lese fylle,\n \n \n \n tabell fyll,\n \n \n \n leser,\n \n \n \n meningsm\xc3\xa5ling stikkpr\xc3\xb8vekontroll,\n \n \n \n kvalitativ egenskap,\n \n \n \n populasjon,\n \n \n \n tilfeldig utvalg stratifisert pr\xc3\xb8vetaking,\n \n \n \n kvantitative kvaliteter,\n \n \n \n kvalitet,\n \n \n \n gruppere statistiske serier,\n \n \n \n sylinder,\n \n \n \n kuler sylinder elementer,\n \n \n \n sylinde,\n \n \n \n toppflate,\n \n \n \n sideflate radius,\n \n \n \n h\xc3\xb8yde r\xc3\xb8r prisme,\n \n \n \n formel kule,\n \n \n \n rotere tennisball,\n \n \n \n oppgaver kuler,\n \n \n \n enkel,\n \n \n \n bruk,\n \n \n \n variasjonsbredde tiltak,\n \n \n \n sentralm\xc3\xa5l,\n \n \n \n beskriver,\n \n \n \n daglig,\n \n \n \n sammenligne frekvens,\n \n \n \n statistikk variasjonsbredde,\n \n \n \n salg endelige resultater,\n \n \n \n gjennomsnittskarakter,\n \n \n \n karakterer,\n \n \n \n sentralm\xc3\xa5l temperatur,\n \n \n \n m\xc3\xa5neder,\n \n \n \n latinsk ord,\n \n \n \n temperatur frav\xc3\xa6r,\n \n \n \n middelverdi,\n \n \n \n eksperimentelle,\n \n \n \n teoretiske,\n \n \n \n sannsynligheter,\n \n \n \n relativ,\n \n \n \n tidsskrifter,\n \n \n \n eksperimenter,\n \n \n \n sannsynlighet relative eksperimentere,\n \n \n \n mulige resultater,\n \n \n \n resultat kasting,\n \n \n \n mulig resultat,\n \n \n \n relativ sannsynlighet,\n \n \n \n fordeling avis,\n \n \n \n tilfeldige hendelser,\n \n \n \n tilfeldig hendelse,\n \n \n \n kj\xc3\xb8p,\n \n \n \n lodd kaster,\n \n \n \n pyramide,\n \n \n \n rute,\n \n \n \n r\xc3\xb8dt lys tyggegummi,\n \n \n \n kortspill,\n \n \n \n Figurer symmetrisk i forhold til en linje,\n \n \n \n Figurer symmetriske om et punkt,\n \n \n \n kungurens,\n \n \n \n kongurente trekanter,\n \n \n \n konstant,\n \n \n \n addere konstant,\n \n \n \n stigende tallf\xc3\xb8lger,\n \n \n \n avtagende tallf\xc3\xb8lger,\n \n \n \n prosentvis,\n \n \n \n gjennomsnitt tabell,\n \n \n \n graf prosentandel,\n \n \n \n prosentvis stolpediagram gjennomsnittlig,\n \n \n \n finn gjennomsnittet grafen,\n \n \n \n liste aksjekurs,\n \n \n \n periode,\n \n \n \n kast terningen,\n \n \n \n spill,\n \n \n \n utvidelse,\n \n \n \n koordinater,\n \n \n \n parallellforskyvning,\n \n \n \n ledd,\n \n \n \n regelen,\n \n \n \n n-te leddet leddet,\n \n \n \n vilk\xc3\xa5r,\n \n \n \n formel rekkef\xc3\xb8lge,\n \n \n \n br\xc3\xb8k,\n \n \n \n mangler tallf\xc3\xb8lge likning,\n \n \n \n leddnummer metode vilk\xc3\xa5r,\n \n \n \n variasjonsbredde tabell,\n \n \n \n lotteri,\n \n \n \n hyppigste stolpe,\n \n \n \n st\xc3\xb8rrelse finne,\n \n \n \n midterste tallet aritmetisk sett med gjennomsnitt kamp,\n \n \n \n gjennomsnittsalder,\n \n \n \n manglende test,\n \n \n \n bridge tid,\n \n \n \n aksjekursen,\n \n \n \n differanse,\n \n \n \n bearbeiding,\n \n \n \n serie,\n \n \n \n gruppering,\n \n \n \n kardinaltall vekt,\n \n \n \n kvantitative verdier,\n \n \n \n kvantitativ verdi,\n \n \n \n serie av individuelle kvalitative kvalitativ verdi datalinjer,\n \n \n \n gruppe,\n \n \n \n statistisk tabell over kardinalitet utseende,\n \n \n \n brev,\n \n \n \n serien,\n \n \n \n sample samle,\n \n \n \n samle inn meningsm\xc3\xa5ling,\n \n \n \n rombe,\n \n \n \n regul\xc3\xa6r mangekant,\n \n \n \n irregul\xc3\xa6r mangekant,\n \n \n \n speilingssymmetri,\n \n \n \n rotasjonssymmetri,\n \n \n \n trekanttall,\n \n \n \n kvadrattall,\n \n \n \n rot,\n \n \n \n kvadratrot,\n \n \n \n diagonalmetode,\n \n \n \n objekter,\n \n \n \n kart,\n \n \n \n koter,\n \n \n \n ekvidistanse,\n \n \n \n h\xc3\xb8ydekoter,\n \n \n \n polygon,\n \n \n \n kongruens,\n \n \n \n likebeint,\n \n \n \n trekanter,\n \n \n \n rapportering,\n \n \n \n sorter orden,\n \n \n \n dato,\n \n \n \n bursdag,\n \n \n \n bursdagen skrive ned,\n \n \n \n framstilling,\n \n \n \n diagram effektivitet,\n \n \n \n prosentandel,\n \n \n \n ishockey,\n \n \n \n m\xc3\xa5lvakt frekvens,\n \n \n \n minst hyppig,\n \n \n \n perspektiv,\n \n \n \n primser,\n \n \n \n geometriske tallf\xc3\xb8lger,\n \n \n \n Fibonacci sekvensen,\n \n \n \n Collatz problemet,\n \n \n \n diagram regneark,\n \n \n \n tabell over frekvens,\n \n \n \n sample pris,\n \n \n \n identiske ulike kvaliteter,\n \n \n \n forskjellig kvalitet,\n \n \n \n kvantitative kvalitativ kvantitativ kvalitet stolpediagram,\n \n \n \n stolpediagram avstemning,\n \n \n \n tabellen,\n \n \n \n plott temperatur,\n \n \n \n forandring,\n \n \n \n omkrets,\n \n \n \n pi sekskant,\n \n \n \n kvadrat,\n \n \n \n omskrevet mangekant,\n \n \n \n innskrevet likesidet sekskant i en firkant til kvadrat omkretsen av esken,\n \n \n \n sylindrisk,\n \n \n \n base,\n \n \n \n jorda,\n \n \n \n ekvator tallet pi,\n \n \n \n historie,\n \n \n \n W Shanks,\n \n \n \n formel beregningen,\n \n \n \n flytskjema,\n \n \n \n regne roterende hjul,\n \n \n \n hjulet,\n \n \n \n fart,\n \n \n \n kalkulator tre firedeler,\n \n \n \n stykke,\n \n \n \n kake,\n \n \n \n rett prisme,\n \n \n \n flateomr\xc3\xa5de,\n \n \n \n kube,\n \n \n \n statistisk,\n \n \n \n konsultasjon,\n \n \n \n konklusjon,\n \n \n \n organisering,\n \n \n \n presentasjoner og data,\n \n \n \n samling,\n \n \n \n tolke,\n \n \n \n problem,\n \n \n \n statistisk unders\xc3\xb8kelse h\xc3\xb8yde,\n \n \n \n jenter,\n \n \n \n gutter,\n \n \n \n oppf\xc3\xb8rsel,\n \n \n \n gjennomf\xc3\xb8re,\n \n \n \n sp\xc3\xb8rsm\xc3\xa5l,\n \n \n \n film,\n \n \n \n kvinner,\n \n \n \n menn ulike,\n \n \n \n type,\n \n \n \n \xc3\xa5pen,\n \n \n \n flervalgsp\xc3\xb8rsm\xc3\xa5l,\n \n \n \n antall tabell,\n \n \n \n organisere,\n \n \n \n presentasjoner,\n \n \n \n presentere presentere,\n \n \n \n konklusjoner,\n \n \n \n tolke observasjoner,\n \n \n \n vandel,\n \n \n \n fordelinger,\n \n \n \n gjennomsnittsverdier,\n \n \n \n variasjonsbredde meningsm\xc3\xa5ling,\n \n \n \n sp\xc3\xb8rreskjema og datalinjer,\n \n \n \n prosentandel tabell,\n \n \n \n kamp,\n \n \n \n antall h\xc3\xb8yere,\n \n \n \n score,\n \n \n \n gjennomsnitt antall,\n \n \n \n gjennomsnittlig h\xc3\xb8yde,\n \n \n \n alder,\n \n \n \n kamp mener,\n \n \n \n pris,\n \n \n \n data gjennomsnittlig,\n \n \n \n poeng,\n \n \n \n LOGO,\n \n \n \n vanlig,\n \n \n \n flytting,\n \n \n \n skalering,\n \n \n \n koding,\n \n \n \n eksteri\xc3\xb8r,\n \n \n \n vertikal,\n \n \n \n alternativt,\n \n \n \n komplement\xc3\xa6re,\n \n \n \n bruker,\n \n \n \n trendlinje,\n \n \n \n korrelasjon,\n \n \n \n gang,\n \n \n \n tidsserier,\n \n \n \n linje,\n \n \n \n beste,\n \n \n \n best tilpassede linjen tabell,\n \n \n \n koordinatsystem variable,\n \n \n \n type variabler,\n \n \n \n sammenheng type,\n \n \n \n forhold,\n \n \n \n variabel,\n \n \n \n positiv negativ som beskriver,\n \n \n \n alder produksjon,\n \n \n \n s\xc3\xb8ppel,\n \n \n \n befolkning,\n \n \n \n mengde,\n \n \n \n linjen,\n \n \n \n trendlinjen,\n \n \n \n omtrentlig trendlinje tegne,\n \n \n \n aritmetisk gjennomsnitt,\n \n \n \n eksamen,\n \n \n \n vinnertid,\n \n \n \n sommer-OL,\n \n \n \n olympiske sommerleker,\n \n \n \n vokabular,\n \n \n \n sikker,\n \n \n \n utfallsrom sikker mulig velger,\n \n \n \n eple,\n \n \n \n terning umulig grafikk,\n \n \n \n kan det skjer,\n \n \n \n telefonbok,\n \n \n \n rullende valg,\n \n \n \n umulighet,\n \n \n \n hodet,\n \n \n \n hale,\n \n \n \n hendelse tilfeldig eksperiment,\n \n \n \n sjanse,\n \n \n \n element\xc3\xa6re hendelser,\n \n \n \n pytagoras,\n \n \n \n kvadratr\xc3\xb8tter,\n \n \n \n forenkle kvadratr\xc3\xb8tter,\n \n \n \n addisjon av kvadratr\xc3\xb8tter,\n \n \n \n substraksjon av kvadradr\xc3\xb8tter,\n \n \n \n multiplikasjon av kvadratr\xc3\xb8tter,\n \n \n \n pytagoras l\xc3\xa6resettning,\n \n \n \n finne ukjent side ved hjelp av pytagoras,\n \n \n \n areal av trekant,\n \n \n \n rettvinklet trekant,\n \n \n \n er trekanten rettvinklet?,\n \n \n \n beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter,\n \n \n \n KM240,\n \n \n \n indre vinkel,\n \n \n \n parallelle,\n \n \n \n nabovinkel,\n \n \n \n toppvinkel,\n \n \n \n samsvarende vinkel,\n \n \n \n skala,\n \n \n \n sannsynlige sikkert skje,\n \n \n \n aldri seier,\n \n \n \n tap,\n \n \n \n krone,\n \n \n \n kaste,\n \n \n \n vinne,\n \n \n \n tape umulig sikker kort,\n \n \n \n trekke kasting,\n \n \n \n krone frekvens,\n \n \n \n eksperiment bakende,\n \n \n \n trekk,\n \n \n \n like resultater,\n \n \n \n velg resultat,\n \n \n \n sannsynlig rullende sannsynligheten for hendelsen,\n \n \n \n mulig hendelse,\n \n \n \n stumpe vinkler,\n \n \n \n spisse vinkler,\n \n \n \n summen av vinkler,\n \n \n \n konvekse vinkler,\n \n \n \n ordforr\xc3\xa5d,\n \n \n \n eksperimentere,\n \n \n \n sikkert,\n \n \n \n motsatt,\n \n \n \n ordnede par,\n \n \n \n begreper tall,\n \n \n \n kort mulige resultater,\n \n \n \n utfallsrom nummer,\n \n \n \n tilfeldig tilbakelegging,\n \n \n \n uttrekk med drops,\n \n \n \n uten sikre,\n \n \n \n umulige,\n \n \n \n motsatte,\n \n \n \n motsatt tilfelle,\n \n \n \n mynter,\n \n \n \n s\xc3\xb8lv,\n \n \n \n mulig kort,\n \n \n \n sikker umulig\n \n \n
\n