Matematikk 7 - norsk, ukrainsk og russisk
- Et tospråklig læremiddel i matematikk
Hvordan få tilgang
Matematikk 7 er utviklet for fagfornyelsen med vekt på dybdelæring. Læremiddelet inneholder utforskende oppgaver med økende progresjon, spill og praktiske oppgaver. Elevene skal bli gode problemløsere og forstå hvordan konsoliderende regneferdigheter henger sammen. Mange av oppgavene er knyttet opp mot dagligdagse situasjoner. Kompetansemål og kjerneelementer er gjenkjennelig i de ulike kapitlene.
Denne ressursen er med ukrainsk og russisk tilrettelegging. Tekst er oversatt og lyd med naturlig tale!
Matematikk 7 legger vekt på bruk av strategier for brøk, desimaltall og prosent. Her møter også elevene algebraisk tenkning og ulike strategier for å løse lineære likninger.
Mer innhold er under utvikling, og blir utgitt kontinuerlig.
\n \n \n \n \xc3\xa5 kunne regne,\n \n \n \n \n \n GF4,\n \n \n \n \n \n tall og tallforst\xc3\xa5else,\n \n \n \n \n \n addisjon,\n \n \n \n \n \n bruke,\n \n \n \n \n \n modellering og anvendelser,\n \n \n \n \n \n KE13,\n \n \n \n \n \n VERB18,\n \n \n \n \n \n multiplikasjon,\n \n \n \n \n \n tall,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne lese,\n \n \n \n \n \n GF3,\n \n \n \n \n \n statistikk og sannsynlighet,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n utforsking og probleml\xc3\xb8sing,\n \n \n \n \n \n subtraksjon,\n \n \n \n \n \n KE12,\n \n \n \n \n \n utforske,\n \n \n \n \n \n demokrati og medborgerskap,\n \n \n \n \n \n TT2,\n \n \n \n \n \n divisjon,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne skrive,\n \n \n \n \n \n GF2,\n \n \n \n \n \n bruke sammensatte regneuttrykk til \xc3\xa5 beskrive og utf\xc3\xb8re utregninger,\n \n \n \n \n \n KM213,\n \n \n \n \n \n digitale ferdigheter,\n \n \n \n \n \n GF5,\n \n \n \n \n \n VERB3,\n \n \n \n \n \n logge,\n \n \n \n \n \n sortere,\n \n \n \n \n \n presentere og lese data i tabeller og diagrammer og begrunne valget av framstilling,\n \n \n \n \n \n KM211,\n \n \n \n \n \n presentere,\n \n \n \n \n \n desimaltall,\n \n \n \n \n \n VERB21,\n \n \n \n \n \n resonnering og argumentasjon,\n \n \n \n \n \n KE14,\n \n \n \n \n \n utvikle og bruke hensiktsmessige strategier i regning med br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n desimaltall og prosent og forklare tenkem\xc3\xa5tene sine,\n \n \n \n \n \n KM214,\n \n \n \n \n \n prosent,\n \n \n \n \n \n utforske negative tall i praktiske situasjoner,\n \n \n \n \n \n KM207,\n \n \n \n \n \n statistikk,\n \n \n \n \n \n muntlige ferdigheter,\n \n \n \n \n \n GF1,\n \n \n \n \n \n representasjon og kommunikasjon,\n \n \n \n \n \n KE15,\n \n \n \n \n \n penger,\n \n \n \n \n \n blandede tall,\n \n \n \n \n \n euro,\n \n \n \n \n \n koordinatsystem,\n \n \n \n \n \n l\xc3\xb8se likninger og ulikheter gjennom logiske resonnement og forklare hva det vil si at et tall er en l\xc3\xb8sning p\xc3\xa5 en likning,\n \n \n \n \n \n KM273,\n \n \n \n \n \n algebra,\n \n \n \n \n \n representere og bruke br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n desimaltall og prosent p\xc3\xa5 ulike m\xc3\xa5ter og utforske de matematiske sammenhengene mellom disse representasjonsformene,\n \n \n \n \n \n KM212,\n \n \n \n \n \n beskrive,\n \n \n \n \n \n VERB19,\n \n \n \n \n \n utforske og bruke hensiktsmessige sentralm\xc3\xa5l i egne og andres statistiske unders\xc3\xb8kelser,\n \n \n \n \n \n KM221,\n \n \n \n \n \n spill,\n \n \n \n \n \n heltall,\n \n \n \n \n \n abstraksjon og generalisering,\n \n \n \n \n \n KE16,\n \n \n \n \n \n sannsynlighet,\n \n \n \n \n \n negative tall,\n \n \n \n \n \n utvikle,\n \n \n \n \n \n VERB4,\n \n \n \n \n \n bruke tallinje i regning med positive og negative tall,\n \n \n \n \n \n KM206,\n \n \n \n \n \n gjennomsnitt,\n \n \n \n \n \n likninger,\n \n \n \n \n \n eksponent,\n \n \n \n \n \n store tall,\n \n \n \n \n \n 4-siffer,\n \n \n \n \n \n 5-siffer,\n \n \n \n \n \n 6-siffer,\n \n \n \n \n \n avrunding,\n \n \n \n \n \n sentralm\xc3\xa5l,\n \n \n \n \n \n graf,\n \n \n \n \n \n tid,\n \n \n \n \n \n gram,\n \n \n \n \n \n g,\n \n \n \n \n \n koordinat,\n \n \n \n \n \n grunntall,\n \n \n \n \n \n samarbeid,\n \n \n \n \n \n potens,\n \n \n \n \n \n logikk,\n \n \n \n \n \n 3-siffer,\n \n \n \n \n \n 7-siffer,\n \n \n \n \n \n tall-linje,\n \n \n \n \n \n plassverdi,\n \n \n \n \n \n typetall,\n \n \n \n \n \n middelverdi,\n \n \n \n \n \n median,\n \n \n \n \n \n logisk,\n \n \n \n \n \n l\xc3\xb8se,\n \n \n \n \n \n time,\n \n \n \n \n \n h,\n \n \n \n \n \n minutt,\n \n \n \n \n \n min,\n \n \n \n \n \n kilogram,\n \n \n \n \n \n kg,\n \n \n \n \n \n tallinje,\n \n \n \n \n \n 2D,\n \n \n \n \n \n geometri,\n \n \n \n \n \n dele,\n \n \n \n \n \n nummer,\n \n \n \n \n \n siffer,\n \n \n \n \n \n diskutere tilfeldighet og sannsynlighet i spill og praktiske situasjoner og knytte det til br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n KM277,\n \n \n \n \n \n praktisk,\n \n \n \n \n \n bin\xc3\xa6re tall,\n \n \n \n \n \n \xe2\x82\xac,\n \n \n \n \n \n g\xc3\xa5te,\n \n \n \n \n \n per mil,\n \n \n \n \n \n diagram,\n \n \n \n \n variasjon,\n \n \n \n substraksjon,\n \n \n \n temperatur,\n \n \n \n 8-siffer,\n \n \n \n desimaler,\n \n \n \n tekstoppgaver,\n \n \n \n lage,\n \n \n \n fibonacci sekvens,\n \n \n \n fibonacci,\n \n \n \n kr,\n \n \n \n tekstoppgave,\n \n \n \n kvadrant,\n \n \n \n Pascals trekant,\n \n \n \n areal,\n \n \n \n centimeter,\n \n \n \n cm,\n \n \n \n meter,\n \n \n \n m,\n \n \n \n opph\xc3\xb8yd,\n \n \n \n rektangel,\n \n \n \n firkant,\n \n \n \n trekant,\n \n \n \n kvadrat,\n \n \n \n oktagon,\n \n \n \n \xc3\xa5ttekant,\n \n \n \n tabell,\n \n \n \n programmering,\n \n \n \n 3-sifret,\n \n \n \n 4-sifret,\n \n \n \n likning,\n \n \n \n tangram,\n \n \n \n brettspill,\n \n \n \n scrabble,\n \n \n \n skrive sannsynlighet,\n \n \n \n representere,\n \n \n \n logiske porter,\n \n \n \n valuta,\n \n \n \n omgj\xc3\xb8ring,\n \n \n \n veksle,\n \n \n \n skrive,\n \n \n \n hoderegningsstrategier,\n \n \n \n rest,\n \n \n \n magisk kvadrat,\n \n \n \n sudoku,\n \n \n \n hverdagen,\n \n \n \n praksis,\n \n \n \n kode,\n \n \n \n kyptering,\n \n \n \n promille,\n \n \n \n totallssystem,\n \n \n \n titallssystem,\n \n \n \n datamaskin,\n \n \n \n avrunde,\n \n \n \n milligram,\n \n \n \n mg,\n \n \n \n kart,\n \n \n \n diskusjon,\n \n \n \n hverdag,\n \n \n \n s\xc3\xb8ylediagram,\n \n \n \n Tall,\n \n \n \n Spill,\n \n \n \n konkurranse,\n \n \n \n einstein,\n \n \n \n argumentere,\n \n \n \n distributiv lov,\n \n \n \n strategier,\n \n \n \n kryssord,\n \n \n \n Penger,\n \n \n \n kroner,\n \n \n \n deling,\n \n \n \n ganging,\n \n \n \n addere,\n \n \n \n differanse,\n \n \n \n l\xc3\xb8se likninger,\n \n \n \n multiplisere,\n \n \n \n koordinater,\n \n \n \n variabler,\n \n \n \n desimal,\n \n \n \n histogram,\n \n \n \n populasjon\n \n \n
\n