Matematikk 5-7 er utviklet for fagfornyelsen med vekt på dybdelæring. Læremiddelet inneholder utforskende oppgaver med økende progresjon, spill og praktiske oppgaver. Elevene skal bli gode problemløsere og forstå hvordan konsoliderende regneferdigheter henger sammen. Mange av oppgavene er knyttet opp mot dagligdagse situasjoner. Kompetansemål og kjerneelementer er gjenkjennelig i de ulike kapitlene.
Matematikk 7 legger vekt på bruk av strategier for brøk, desimaltall og prosent. Her møter også elevene algebraisk tenkning og ulike strategier for å løse lineære likninger.
Mer innhold er under utvikling, og blir utgitt kontinuerlig.
\n \n \n \n \xc3\xa5 kunne regne,\n \n \n \n \n \n GF4,\n \n \n \n \n \n tall og tallforst\xc3\xa5else,\n \n \n \n \n \n bruke,\n \n \n \n \n \n VERB18,\n \n \n \n \n \n KE13,\n \n \n \n \n \n modellering og anvendelser,\n \n \n \n \n \n addisjon,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne lese,\n \n \n \n \n \n GF3,\n \n \n \n \n \n multiplikasjon,\n \n \n \n \n \n tall,\n \n \n \n \n \n statistikk og sannsynlighet,\n \n \n \n \n \n utforsking og probleml\xc3\xb8sing,\n \n \n \n \n \n KE12,\n \n \n \n \n \n bruke sammensatte regneuttrykk til \xc3\xa5 beskrive og utf\xc3\xb8re utregninger,\n \n \n \n \n \n KM213,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n subtraksjon,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne skrive,\n \n \n \n \n \n GF2,\n \n \n \n \n \n GF5,\n \n \n \n \n \n digitale ferdigheter,\n \n \n \n \n \n utforske,\n \n \n \n \n \n VERB3,\n \n \n \n \n \n demokrati og medborgerskap,\n \n \n \n \n \n TT2,\n \n \n \n \n \n divisjon,\n \n \n \n \n \n logge,\n \n \n \n \n \n sortere,\n \n \n \n \n \n presentere og lese data i tabeller og diagrammer og begrunne valget av framstilling,\n \n \n \n \n \n KM211,\n \n \n \n \n \n desimaltall,\n \n \n \n \n \n presentere,\n \n \n \n \n \n VERB21,\n \n \n \n \n \n resonnering og argumentasjon,\n \n \n \n \n \n KE14,\n \n \n \n \n \n utvikle og bruke hensiktsmessige strategier i regning med br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n desimaltall og prosent og forklare tenkem\xc3\xa5tene sine,\n \n \n \n \n \n KM214,\n \n \n \n \n \n prosent,\n \n \n \n \n \n statistikk,\n \n \n \n \n \n utforske negative tall i praktiske situasjoner,\n \n \n \n \n \n KM207,\n \n \n \n \n \n algebra,\n \n \n \n \n \n muntlige ferdigheter,\n \n \n \n \n \n GF1,\n \n \n \n \n \n representasjon og kommunikasjon,\n \n \n \n \n \n KE15,\n \n \n \n \n \n penger,\n \n \n \n \n \n abstraksjon og generalisering,\n \n \n \n \n \n KE16,\n \n \n \n \n \n euro,\n \n \n \n \n \n beskrive,\n \n \n \n \n \n VERB19,\n \n \n \n \n \n koordinatsystem,\n \n \n \n \n \n blandede tall,\n \n \n \n \n \n representere og bruke br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n desimaltall og prosent p\xc3\xa5 ulike m\xc3\xa5ter og utforske de matematiske sammenhengene mellom disse representasjonsformene,\n \n \n \n \n \n KM212,\n \n \n \n \n \n utforske og bruke hensiktsmessige sentralm\xc3\xa5l i egne og andres statistiske unders\xc3\xb8kelser,\n \n \n \n \n \n KM221,\n \n \n \n \n \n spill,\n \n \n \n \n \n sannsynlighet,\n \n \n \n \n \n heltall,\n \n \n \n \n \n bruke ulike strategier for \xc3\xa5 l\xc3\xb8se line\xc3\xa6re ligninger og ulikheter og vurdere om l\xc3\xb8sninger er gyldige,\n \n \n \n \n \n KM209,\n \n \n \n \n \n negative tall,\n \n \n \n \n \n vurdere,\n \n \n \n \n \n VERB9,\n \n \n \n \n \n gjennomsnitt,\n \n \n \n \n \n bruke tallinje i regning med positive og negative tall,\n \n \n \n \n \n KM206,\n \n \n \n \n \n eksponent,\n \n \n \n \n \n store tall,\n \n \n \n \n \n likninger,\n \n \n \n \n \n utvikle,\n \n \n \n \n \n VERB4,\n \n \n \n \n \n plassverdi,\n \n \n \n \n \n logikk,\n \n \n \n \n \n samarbeid,\n \n \n \n \n \n 4-siffer,\n \n \n \n \n \n 5-siffer,\n \n \n \n \n \n avrunding,\n \n \n \n \n \n sentralm\xc3\xa5l,\n \n \n \n \n \n tid,\n \n \n \n \n \n graf,\n \n \n \n \n \n 6-siffer,\n \n \n \n \n \n koordinat,\n \n \n \n \n \n geometri,\n \n \n \n \n \n potens,\n \n \n \n \n \n grunntall,\n \n \n \n \n \n gram,\n \n \n \n \n \n g,\n \n \n \n \n \n praktisk,\n \n \n \n \n \n bin\xc3\xa6re tall,\n \n \n \n \n \n typetall,\n \n \n \n \n \n middelverdi,\n \n \n \n \n \n median,\n \n \n \n \n \n \xe2\x82\xac,\n \n \n \n \n \n diskutere tilfeldighet og sannsynlighet i spill og praktiske situasjoner og knytte det til br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n KM277,\n \n \n \n \n \n 3-siffer,\n \n \n \n \n \n 7-siffer,\n \n \n \n \n \n 2D,\n \n \n \n \n \n diagram,\n \n \n \n \n \n time,\n \n \n \n \n \n h,\n \n \n \n \n \n minutt,\n \n \n \n \n \n min,\n \n \n \n \n \n tall-linje,\n \n \n \n \n \n nummer,\n \n \n \n \n \n programmering,\n \n \n \n \n \n bruke programmering til \xc3\xa5 utforske data i tabeller og datasett,\n \n \n \n \n \n KM205,\n \n \n \n \n \n kilogram,\n \n \n \n \n \n kg,\n \n \n \n \n \n siffer,\n \n \n \n \n \n per mil,\n \n \n \n \n \n dele,\n \n \n \n \n \n tallinje,\n \n \n \n \n \n g\xc3\xa5te,\n \n \n \n \n MAT01-05,\n \n \n \n diagnostisk,\n \n \n \n diagnostiske oppgaver,\n \n \n \n test,\n \n \n \n matematikk,\n \n \n \n misoppfatninger,\n \n \n \n regnestrategier,\n \n \n \n logiske porter,\n \n \n \n variasjon,\n \n \n \n fibonacci sekvens,\n \n \n \n fibonacci,\n \n \n \n valuta,\n \n \n \n omgj\xc3\xb8ring,\n \n \n \n veksle,\n \n \n \n diskusjon,\n \n \n \n hverdag,\n \n \n \n skrive,\n \n \n \n variabler,\n \n \n \n tekstoppgave,\n \n \n \n s\xc3\xb8ylediagram,\n \n \n \n temperatur,\n \n \n \n 8-siffer,\n \n \n \n desimaler,\n \n \n \n kart,\n \n \n \n desimal,\n \n \n \n l\xc3\xb8se likninger,\n \n \n \n tabell,\n \n \n \n programmere,\n \n \n \n excel,\n \n \n \n regneark,\n \n \n \n lage og vurdere budsjett og regnskap ved \xc3\xa5 bruke regneark med cellereferanser og formler,\n \n \n \n KM219,\n \n \n \n folkehelse og livsmestring,\n \n \n \n TT1,\n \n \n \n \xc3\xb8konomi,\n \n \n \n Spill,\n \n \n \n konkurranse,\n \n \n \n logisk,\n \n \n \n milligram,\n \n \n \n mg,\n \n \n \n Pascals trekant,\n \n \n \n kryssord,\n \n \n \n skrive sannsynlighet,\n \n \n \n representere,\n \n \n \n likning,\n \n \n \n addere,\n \n \n \n differanse,\n \n \n \n tangram,\n \n \n \n brettspill,\n \n \n \n scrabble,\n \n \n \n totallssystem,\n \n \n \n titallssystem,\n \n \n \n datamaskin,\n \n \n \n argumentere,\n \n \n \n kode,\n \n \n \n kyptering,\n \n \n \n kr,\n \n \n \n substraksjon,\n \n \n \n koordinater,\n \n \n \n multiplisere,\n \n \n \n kvadrant,\n \n \n \n Penger,\n \n \n \n kroner,\n \n \n \n deling,\n \n \n \n ganging,\n \n \n \n Tall,\n \n \n \n einstein,\n \n \n \n tekstoppgaver,\n \n \n \n promille,\n \n \n \n hverdagen,\n \n \n \n praksis,\n \n \n \n modellering og argumentasjon,\n \n \n \n histogram,\n \n \n \n populasjon,\n \n \n \n 3-sifret,\n \n \n \n 4-sifret,\n \n \n \n areal,\n \n \n \n centimeter,\n \n \n \n cm,\n \n \n \n meter,\n \n \n \n m,\n \n \n \n opph\xc3\xb8yd,\n \n \n \n rektangel,\n \n \n \n firkant,\n \n \n \n trekant,\n \n \n \n kvadrat,\n \n \n \n oktagon,\n \n \n \n \xc3\xa5ttekant,\n \n \n \n hoderegningsstrategier,\n \n \n \n rest,\n \n \n \n magisk kvadrat,\n \n \n \n sudoku,\n \n \n \n distributiv lov,\n \n \n \n avrunde\n \n \n
\n