Et nytt tospråklig læremiddel i naturfag for 5.-7. trinn på 12 språk!
Syklus 5-7 er et tospråklig interaktivt, digitalt læremiddel i naturfag med tilrettelagt språk i selve læremiddelet.
Elevene har enkel tilgang til norsk versjon og sitt eget språk. Den tospråklige fagopplæringen sikrer faglig progresjon samtidig som elevene lærer norsk. Gjennom språktilpasningen elever enklere samarbeide og utforske naturfaget sammen. Dette gjør inkluderingen enklere og styrker språkinnlæringen.
\n \n \n \n gj\xc3\xb8re rede for,\n \n \n \n \n \n VERB13,\n \n \n \n \n \n 7 trinn,\n \n \n \n \n \n kropp og helse,\n \n \n \n \n \n KE71,\n \n \n \n \n \n gj\xc3\xb8re rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen,\n \n \n \n \n \n KM827,\n \n \n \n \n \n energi og materie,\n \n \n \n \n \n KE69,\n \n \n \n \n \n Mekanisk og kjemisk bearbeiding,\n \n \n \n \n \n transport,\n \n \n \n \n \n oppdeling til mindre deler,\n \n \n \n \n \n sortering,\n \n \n \n \n \n opptak og avfallsh\xc3\xa5ndtering er bare noe av det kroppen h\xc3\xa5ndterer n\xc3\xa5r den ford\xc3\xb8yer mat,\n \n \n \n \n \n jorda og livet p\xc3\xa5 jorda,\n \n \n \n \n \n KE70,\n \n \n \n \n \n beskrive,\n \n \n \n \n \n VERB19,\n \n \n \n \n \n bruke atommodeller og periodesystemet til \xc3\xa5 gj\xc3\xb8re rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser,\n \n \n \n \n \n KM839,\n \n \n \n \n \n energi,\n \n \n \n \n \n utforske,\n \n \n \n \n \n VERB3,\n \n \n \n \n \n b\xc3\xa6rekraftig utvikling,\n \n \n \n \n \n TT3,\n \n \n \n \n \n solenergi,\n \n \n \n \n \n beskrive og visualisere hvordan d\xc3\xb8gn,\n \n \n \n \n \n m\xc3\xa5nefaser og \xc3\xa5rstider oppst\xc3\xa5r,\n \n \n \n \n \n og samtale om hvordan dette p\xc3\xa5virker livet p\xc3\xa5 jorda,\n \n \n \n \n \n KM803,\n \n \n \n \n \n partikler,\n \n \n \n \n \n bevegelse,\n \n \n \n \n \n energikilder,\n \n \n \n \n \n gj\xc3\xb8re rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike m\xc3\xa5ter \xc3\xa5 omdanne,\n \n \n \n \n \n transportere og lagre energi p\xc3\xa5,\n \n \n \n \n \n KM841,\n \n \n \n \n \n beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til \xc3\xa5 forklare utvikling av biologisk mangfold,\n \n \n \n \n \n KM825,\n \n \n \n \n \n folkehelse og livsmestring,\n \n \n \n \n \n TT1,\n \n \n \n \n \n gass,\n \n \n \n \n \n v\xc3\xa6ske,\n \n \n \n \n \n fast stoff,\n \n \n \n \n \n tetthet,\n \n \n \n \n \n varme,\n \n \n \n \n \n lys,\n \n \n \n \n \n kjemisk energi,\n \n \n \n \n \n solcellepaneler,\n \n \n \n \n \n biomasse,\n \n \n \n \n \n sopp,\n \n \n \n \n \n naturvitenskapelige praksiser og tenkem\xc3\xa5ter,\n \n \n \n \n \n KE67,\n \n \n \n \n \n bruke,\n \n \n \n \n \n VERB18,\n \n \n \n \n \n utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom fors\xc3\xb8k og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet,\n \n \n \n \n \n KM777,\n \n \n \n \n \n egenskaper,\n \n \n \n \n \n sammentrekning,\n \n \n \n \n \n energioverf\xc3\xb8ring,\n \n \n \n \n \n lunger,\n \n \n \n \n \n spiser\xc3\xb8r,\n \n \n \n \n \n magesekk,\n \n \n \n \n \n tynntarm,\n \n \n \n \n \n tykktarm,\n \n \n \n \n \n endetarm,\n \n \n \n \n \n ryggrad,\n \n \n \n \n \n fysiske forandringer,\n \n \n \n \n \n utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et \xc3\xb8kosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsl\xc3\xb8p,\n \n \n \n \n \n KM824,\n \n \n \n \n \n gener,\n \n \n \n \n \n diffusjon,\n \n \n \n \n komprimering,\n \n \n \n volum,\n \n \n \n form,\n \n \n \n energiformer i hjemmet,\n \n \n \n lyd,\n \n \n \n elektrisk energi,\n \n \n \n energiformer,\n \n \n \n bevegelsesenergi,\n \n \n \n lagret energi,\n \n \n \n kjemisk,\n \n \n \n potensiell energi,\n \n \n \n elastisk energi,\n \n \n \n ikke-fornybare energikilder,\n \n \n \n fornybare energikilder,\n \n \n \n brennstoffer,\n \n \n \n naturgass,\n \n \n \n oljeenergi,\n \n \n \n olje,\n \n \n \n kull,\n \n \n \n tidevann,\n \n \n \n vannkraft,\n \n \n \n jordvarme,\n \n \n \n vindkraft,\n \n \n \n klassifisering,\n \n \n \n organisme,\n \n \n \n riker,\n \n \n \n dyr,\n \n \n \n planter,\n \n \n \n bakterier,\n \n \n \n encellede organismer,\n \n \n \n virvell\xc3\xb8se dyr,\n \n \n \n virveldyr,\n \n \n \n karsystem,\n \n \n \n sporer,\n \n \n \n fr\xc3\xb8b\xc3\xa6rende planter,\n \n \n \n magnetfelt,\n \n \n \n permanent magnet,\n \n \n \n stavmagnet,\n \n \n \n magnetisere,\n \n \n \n feltlinjer,\n \n \n \n nordpol,\n \n \n \n sydpol,\n \n \n \n elektromagnet,\n \n \n \n spole,\n \n \n \n tiltrekking,\n \n \n \n frast\xc3\xb8ting,\n \n \n \n tilstand,\n \n \n \n reaksjon,\n \n \n \n atom,\n \n \n \n molekyl,\n \n \n \n reaktanter,\n \n \n \n blandinger,\n \n \n \n forbrenning,\n \n \n \n atmosf\xc3\xa6re,\n \n \n \n forbindelse,\n \n \n \n eddiksyre,\n \n \n \n stempel,\n \n \n \n ventilasjon,\n \n \n \n fysiske endringer,\n \n \n \n oppvarmingskurve,\n \n \n \n nedkj\xc3\xb8lingskurve,\n \n \n \n utvidelse,\n \n \n \n masse,\n \n \n \n faseovergang,\n \n \n \n bruke programmering til \xc3\xa5 utforske naturfaglige fenomener,\n \n \n \n programmering,\n \n \n \n KM837,\n \n \n \n teknologi,\n \n \n \n stjerner,\n \n \n \n galakse,\n \n \n \n melkeveien,\n \n \n \n kjernereaksjoner,\n \n \n \n elektromagnetisk str\xc3\xa5ling,\n \n \n \n grunnlaget for liv,\n \n \n \n fotosyntese,\n \n \n \n \xc3\xa5ndedrett,\n \n \n \n lungebl\xc3\xa6rer,\n \n \n \n ford\xc3\xb8yelsessystemet,\n \n \n \n blodsystem,\n \n \n \n hjerte,\n \n \n \n vener,\n \n \n \n puls\xc3\xa5rer,\n \n \n \n urinveier,\n \n \n \n nyre,\n \n \n \n avfallsstoffer,\n \n \n \n hjerne,\n \n \n \n det sentrale nervesystemet,\n \n \n \n det perifere,\n \n \n \n nervesystemet,\n \n \n \n forplantning,\n \n \n \n eggstokk,\n \n \n \n eggleder,\n \n \n \n livmor,\n \n \n \n skjede,\n \n \n \n penis,\n \n \n \n testikkel,\n \n \n \n prostatakjertel,\n \n \n \n hormoner,\n \n \n \n bukspyttkjertelen,\n \n \n \n skjoldbruskkjertelen,\n \n \n \n adrenalin,\n \n \n \n sammenligne celler hos ulike organismer og beskrive sammenhenger mellom oppbygning og funksjon,\n \n \n \n KM843,\n \n \n \n ulike ferdigheter,\n \n \n \n Puberteten og hormoner,\n \n \n \n mann og kvinne hos gutter og jenter,\n \n \n \n puberteten hos gutter,\n \n \n \n puberteten hos jenter,\n \n \n \n endinger i huden,\n \n \n \n akner,\n \n \n \n kviser,\n \n \n \n endringer i adferden,\n \n \n \n dr\xc3\xb8fte sp\xc3\xb8rsm\xc3\xa5l knyttet til seksuell og reproduktiv helse,\n \n \n \n KM807,\n \n \n \n forvitring av stein,\n \n \n \n fysisk forvitring,\n \n \n \n temperatur,\n \n \n \n vind,\n \n \n \n b\xc3\xb8lger,\n \n \n \n isbreer,\n \n \n \n kjemisk forvitring,\n \n \n \n biologisk forvitring,\n \n \n \n jord,\n \n \n \n bruke platetektonikkteorien til \xc3\xa5 forklare jordas utvikling over tid og gi eksempler p\xc3\xa5 observasjoner som st\xc3\xb8tter teorien,\n \n \n \n KM806,\n \n \n \n grunnstoff,\n \n \n \n blanding,\n \n \n \n atomer,\n \n \n \n periodesystemet,\n \n \n \n metaller,\n \n \n \n ikke-metaller,\n \n \n \n n\xc3\xa6ringskjede,\n \n \n \n produsenter,\n \n \n \n forbrukere,\n \n \n \n giftige materialer,\n \n \n \n sykdom,\n \n \n \n smitte,\n \n \n \n bakterie,\n \n \n \n virus,\n \n \n \n antibiotika,\n \n \n \n infeksjon,\n \n \n \n tuberkulose,\n \n \n \n salmonella,\n \n \n \n influensa,\n \n \n \n fotsopp,\n \n \n \n immunitet,\n \n \n \n vaksine,\n \n \n \n kronisk,\n \n \n \n hvite blodceller,\n \n \n \n antistoffer,\n \n \n \n beskrive kroppens immunforsvar og hvordan vaksiner virker,\n \n \n \n og gj\xc3\xb8re rede for hva vaksiner betyr for folkehelsen,\n \n \n \n KM809,\n \n \n \n demokrati og medborgerskap,\n \n \n \n TT2,\n \n \n \n art,\n \n \n \n variasjon,\n \n \n \n menneskelig variasjon,\n \n \n \n kontinuerlig variasjon,\n \n \n \n usammenhengende variasjon,\n \n \n \n produsent,\n \n \n \n forbruker,\n \n \n \n n\xc3\xa6ringskjeder,\n \n \n \n n\xc3\xa6ringsnett,\n \n \n \n konkurrenter,\n \n \n \n fossile brennstoffer,\n \n \n \n vindenergi,\n \n \n \n b\xc3\xb8lgeenergi,\n \n \n \n mat,\n \n \n \n solceller,\n \n \n \n sj\xc3\xb8ormer,\n \n \n \n knokler,\n \n \n \n kalsium,\n \n \n \n hodeskalle,\n \n \n \n ribben,\n \n \n \n muskler,\n \n \n \n muskelfeste,\n \n \n \n sener,\n \n \n \n kuleledd,\n \n \n \n glideledd,\n \n \n \n hengselledd,\n \n \n \n brusk,\n \n \n \n muskler i par,\n \n \n \n smelte,\n \n \n \n fryse,\n \n \n \n fordampe,\n \n \n \n kondensere,\n \n \n \n kokepunkt,\n \n \n \n elektrisk krets,\n \n \n \n Spenning,\n \n \n \n str\xc3\xb8m,\n \n \n \n batteri,\n \n \n \n voltmeter,\n \n \n \n amp\xc3\xa8remeter,\n \n \n \n motstand,\n \n \n \n volt,\n \n \n \n amp\xc3\xa8re,\n \n \n \n bryter,\n \n \n \n underern\xc3\xa6ring,\n \n \n \n enzymer,\n \n \n \n spytt,\n \n \n \n galle,\n \n \n \n pepsin,\n \n \n \n trypsin,\n \n \n \n amylase,\n \n \n \n lever,\n \n \n \n bukspyttkjertel,\n \n \n \n arv,\n \n \n \n embryo,\n \n \n \n befruktning,\n \n \n \n s\xc3\xa6dcelle,\n \n \n \n eggcelle,\n \n \n \n milj\xc3\xb8messig variasjon,\n \n \n \n arvede s\xc3\xa6rtrekk,\n \n \n \n milj\xc3\xb8messige faktorer,\n \n \n \n sola,\n \n \n \n stjerne,\n \n \n \n solsystem,\n \n \n \n planeter,\n \n \n \n bane,\n \n \n \n m\xc3\xa5ner,\n \n \n \n asteroidebelte,\n \n \n \n gravitasjonskraft,\n \n \n \n sollys,\n \n \n \n 150 millioner km,\n \n \n \n dvergplanet,\n \n \n \n indre planeter,\n \n \n \n ytre planeter,\n \n \n \n m\xc3\xa5nen,\n \n \n \n naturlige satellitter,\n \n \n \n fullm\xc3\xa5ne,\n \n \n \n m\xc3\xa5nens plassering i forhold til sola,\n \n \n \n polare satellitter,\n \n \n \n geostasjon\xc3\xa6re satellitter,\n \n \n \n Sputnik 1,\n \n \n \n v\xc3\xa6rsatellitter,\n \n \n \n Hubbleteleskopet,\n \n \n \n jordrotasjon,\n \n \n \n skr\xc3\xa5stilt akse,\n \n \n \n nordpolen,\n \n \n \n s\xc3\xb8rpolen,\n \n \n \n dag,\n \n \n \n natt,\n \n \n \n lyset fra sola,\n \n \n \n soloppgang,\n \n \n \n solnedgang,\n \n \n \n form\xc3\xb8rkelser,\n \n \n \n \xc3\xb8st,\n \n \n \n vest,\n \n \n \n oksygen,\n \n \n \n karbondioksid,\n \n \n \n nitrogen,\n \n \n \n luftr\xc3\xb8r,\n \n \n \n bronkier,\n \n \n \n alveoler,\n \n \n \n mellomgulv,\n \n \n \n HLR (hjerte-lunge redning),\n \n \n \n kompresjoner,\n \n \n \n kunstig \xc3\xa5ndedrett,\n \n \n \n gassutveksling,\n \n \n \n elektrisitet,\n \n \n \n generator,\n \n \n \n fossilt brensel,\n \n \n \n kullenergiverk,\n \n \n \n gassenergiverk,\n \n \n \n fornybare ressurser,\n \n \n \n vannkraftverk,\n \n \n \n vindenergiverk,\n \n \n \n b\xc3\xb8lgeneergiverk,\n \n \n \n biomass,\n \n \n \n kjerneenergi,\n \n \n \n kjernekraft,\n \n \n \n energiproduksjon\n \n \n
\n