Matematikk 5-7 er utviklet for fagfornyelsen med vekt på dybdelæring. Læremiddelet inneholder utforskende oppgaver med økende progresjon, spill og praktiske oppgaver. Elevene skal bli gode problemløsere og forstå hvordan konsoliderende regneferdigheter henger sammen. Mange av oppgavene er knyttet opp mot dagligdagse situasjoner. Kompetansemål og kjerneelementer er gjenkjennelig i de ulike kapitlene.
Matematikk 6 bygger videre på strategier for regning med desimaltall. Videre legges det vekt på geometriske figurer og utforske sammenheng mellom areal og omkrets.
Her finner du også et eget kapittel med diagnostiske oppgaver i desimaltall
Mer innhold er under utvikling, og blir utgitt kontinuerlig.
utforske, geometri, å kunne regne, GF4, å kunne skrive, GF2, VERB3, desimaler, tall og tallforståelse, utforsking og problemløsing, modellering og anvendelser, KE13, KE12, GF1, muntlige ferdigheter, desimaltall, addisjon, beskrive, VERB19, beskrive egenskaper ved og minimumsdefinisjoner av to- og tredimensjonale figurer og forklare hvilke egenskaper figurene har felles, og hvilke egenskaper som skiller dem fra hverandre, KM245, 2D, tall, resonnering og argumentasjon, KE14, utforske strategier for regning med desimaltall og sammenligne med regnestrategier for hele tall, KM271, navngi og plassere desimaltall på tallinjen, KM272, brøk, subtraksjon, digitale ferdigheter, GF5, formulere og løse problemer fra sin egen hverdag som har med desimaltall, brøk og prosent å gjøre, og forklare egne tenkemåter, KM246, å kunne lese, GF3, kroner, areal, abstraksjon og generalisering, multiplikasjon, KE16, utforske og beskrive symmetri i mønstre og utføre kongruensavbildninger med og uten koordinatsystem, KM216, centimeter, spill, penger, parallellogram, prisme, cm, representasjon og kommunikasjon, KE15, triangel, omkrets, 3D, tegning, meter, bruke ulike strategier for å regne ut areal og omkrets og utforske sammenhenger mellom disse, KM218, divisjon, målestokk, sammenligne, VERB1, m, kilometer, km, bruke, VERB18, rektangel, rombe, kjegle, liter, pyramide, sylinder, vinkel, millimeter, firkant, kr, utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere dem på ulike måter, KM220, symmetri, l, nok, praktisk, mm, toppunkt, måle, avrunding, desiliter, kube, kilogram, kg, volum, desimeter, dm, minutt, min, problemløsing, øre, blandede tall, prosent, folkehelse og livsmestring, TT1, tegne, sidekant, tallinje, linje, stråle, segment, parallell, tone, t, dl, gram, g, sudoku, tid, sekund, s, sek, vinkler, fellesnevner, lage, tangram, sirkel, måle radius, diameter og omkrets i sirkler og utforske og argumentere for sammenhengen, KM244, plassverdi, euro, kant, test, kvadrat, representere, koordinatplan, trekant, brøkdeler, ulikheter, L, dL, centiliter, cL, milliliter, mL, kuboide, differanse, decimeter, dem, nevner, mønster, arm, stump, spiss, rettvinkel, rett vinkel, kongruent, koding, polynom, pentagon, heksagon, geobrett, skala, minste fellesnevner, utvide, polylinje, punkt, radius, diameter, kompass, store tall, hour, h, time, brøkdel, hverdag, base, MAT01-05, diagnostisk, diagnostiske oppgaver, matematikk, misoppfatninger, regnestrategier, milligram, mg, bruke variabler og formler til å uttrykke sammenhenger i praktiske situasjoner, KM215, side, desimal, diskutere, samarbeid, kilo, koordinatsystem, trapesoide, fyrstikker, regne, rotasjon, forflytting, tall-linje, forkorte brøk, forkorting, sfære, sirkelen, koordinater, skrive, blandet tall, gradskive